"> سه روش ابراز خشم نوجوانان و مدیریت خشم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

سه روش ابراز خشم نوجوانان و مدیریت خشم

ابراز خشم نوجوانان و راهکارهای کنترل خشم و عصبانیت

دوره نوجوانی، دورانی است که خشم، ناامیدی، تعارض و نوسان هیجانات اجتناب ناپذیر است.

تنها نوجوان با احساس خشم مواجهه نیست بلکه والدین نیز درجاتی از عصبانیت را همراه با فرزند خود تجربه میکنند و این امری کاملاً طبیعی است.

والدین به منظور کمک به نوجوان برای مهار خشم خود باید ابتدا روی توانایی در ابراز خشم سازنده خود تمرکز کنند، به این معنا که خود در هنگام عصبانیت چه واکنشی نشان میدهند، سپس مهارتهای صحیح کنترل عصبانیت را به نوجوان آموزش دهند.

https://mehcom.com
به خاطر داشته باشیم نکته در  داشتن یا نداشتن خشم نیست، همه انسانها در زندگی روزمره خود خشم را به دفعات تجربه میکنند، نکته در کنترل خشم بصورت سازنده است.

یادگیری مهارت کنترل خشم برخلاف احساس خشم به یکباره اتفاق نمیفتد، به ویژه که گاهی عادتهای بد در ما تثبیت نیز میشود. این امر نیازمند تمرینی مداوم است هم برای ما و هم نوجوانان.

سه روش ابراز خشم نوجوانان

معولا افراد به روشهای زیر خشم و ناراحتی خود را بروز میدهند، شناخت این روشها میتواند در آموزش مهارتهای کنترل خشم به نوجوان موثر باشد:

? روش غیرفعال ابراز خشم

زمانی است که ما خشم خود را بطور آشکار به دیگران نشان نمیدهیم و به اصطلاح آن را قورت میدهیم. https://mehcom.com

عضلات منقبض شده، پاهای ضربدر شده، چشمان کمی بسته، جویدن ناخنها، گازگرفتن لبها، دست به سینه بودن، بغض کردن از نشانه های آن میباشد.

فایده این روش این است که بطور موقت باعث حفظ آراش میشود و اما در درازمدت باعث سرکوب هیجانات و استرس میگردد و آسیب رسان است.

سه روش ابراز خشم نوجوانان و مدیریت خشم

سه روش ابراز خشم نوجوانان و مدیریت خشم

? روش پرخاشگرانه ابراز خشم

زمانی که ما در برابر موضوع یا شخصی، بصورت تهديدآميز، مخرب، صدمه آور رفتار میکنیم.

پیشنهاد مطالعه:  روش هایی برای بهبود رفتار اجتماعی کودک - فرزندپروری

کلمات بکاربرده معمولاً توهین آمیز و محکوم کننده است، صدای بلند، خیره شدن، پوزخند زدن، حرکات دست بصورت تهديدآميز و…  از نشانگان آن میباشد.

این روش باعث ترس در طرف مقابل میشود و تا حدودی تنش حاصل از خشم را رها میسازد اما باعث ایجاد مقاومت در مخاطب میشود، ممکن است به اشیا و آدمهای دیگر صدمه وارد شود، باعث از بین رفتن احترام و اعتماد در بین دیگران میشود.

? روش قاطعانه ابراز خشم

زمانی که بصورت صریح و آرام، احساسات خود را بیان میکنیم، از این روش استفاده میکنیم.

طرز نشستن و ایستادن، آرام و مطمئن است، اگر هدف مقصر دانستن دیگری به دلیل رفتاری خودخواهانه، ناعادلانه و تهديدآميز است به راحتی تذکر داده و انتظار از تغییرات را به سادگی بیان میکنیم.

همچنین مسئولیت واکنشهای هیجانی خود را نیز بعهده میگیریم. https://mehcom.com

بدین ترتیب افراد در مقابل ما کمتر واکنش دفاعی نشان میدهند و ناراحت میشوند و بیشتر واکنشها بصورت لفظی یا فکری است تا هیجانی و فیزیکی و احترام و اعتماد متقابل را افزایش میدهد.

اما در عین حال، زمانی که بی ثباتی و ناپایداری در رفتار وجود دارد باعث بدتر شدن اوضاع میشود یا مدت زمان زیادی طول بکشد تا طرف مقابل واکنش نشان دهد.

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×