"> روشهای تشویق کودکان - تکنیکهای فرزندپروی - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

روشهای تشویق کودکان – تکنیکهای فرزندپروی

روشهای تشویق کودکان

روشهای تشویق کودکان را به نوعی باید روشهای پاداش دادن به کودکان دانست چرا که تشویق در حکم پاداش برای کودکان است.

هر فردی صرف نظر از سنش انتظار دارد در مقابل کار خوبی که انجام میدهد، مورد تشویق قرار گیرد.

این موضوع در مورد کودکان نیز با شدت بیشتری دیده میشود . بطوریکه تشویق می تواند به عنوان یک ابزار مهم تربیتی در اختیار والدین قرار گیرد.

تشویق کودکان در تغییر رفتار آنها نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین با پاداش دادن به رفتارهای قابل قبول کودک می توانیم باعث تقویت و تثبیت و نهایتا یادگیری رفتار مطلوب در کودک و فرزند شویم .

روشهای تشویق کودکان - تکنیکهای فرزندپروی

روشهای تشویق کودکان – تکنیکهای فرزندپروی

چگونه کودکان را مورد تشویق قرار دهیم :

برای تشویق کودکان می توانید از روشهای مختلف پاداش دادن استفاده کنید.

همچنین برای آموزش مهارتهای جدید ، کودکان را باید تشویق کرد . www.mehcom.com

پاداش های کلامی :

در سنین خردسالي میتوان از پاداشهای کلامی بهترین استفاده را برد. یعنی در زمانی که کودک رفتار مطلوبی را انجام میدهد با کلام محبت آمیز و نیکو او را مورد تشویق قرار دهید.

مثال: به به، آفرین متشکرم و…

اگر پاداش های کلامی با توصیف کردن رفتار خوب کودک همراه باشند، نتیجه خیلی بهتری خواهند داشت. چرا که کودک کاملاً متوجه کار درستی که انجام داده، می شود.

مثلاً زمانی که کودک بعد از ورود به خانه کفش هایش را در جای مخصوص کفش گذاشت به او بگوییم، از اینکه کفش هایت راسر جابش گذاشتی، متشکرم.

سعی کنید در زمان گفتن جملات تشویقی این جملات را با احساسی و هیجان بیان کنید. یعنی طرز بیان شما شاد و پر انرژی باشد.

پیشنهاد مطالعه:  تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ

پاداش های غیر کلامی:

پاداش های غیر کلامی شامل پاداشهایی هستند که از کلام استفاده نمیگردد و با رفتارهایی ساده مثل با دست ، پشت کودک زدن، دست روی شانه او گذاشتن یا چشمک زدن مشخص می شود.

مثال: زمانیکه فرزند تان در جمع دوستانش هست و میخواهید او را به دلیل رفتار مناسبی که انجام داده تشویق کنید می توانید با چشمک زدن ابن کار را انجام دهید.

اگر پاداش های کلامی با توصیف کردن رفتار خوب کودک همراه باشند، نتیجه خیلی بهتری خواهند داشت.

www.mehcom.com

نکته مهم در روشهای تشویق کودکان

بهتر است این نوع اظهار محبت و علاقه را به دفعات بیشتری با کودکان داشته باشید و فقط به عنوان پاداش از آنها استفاده نکنید.

گاهی می توان کارهایی را که کودک واقعاً علاقمند به انجام آنها میباشد را به عنوان جایزه در نظر گرفت. این کارها ممکن است شامل انجام یک بازی جالب با موبایل یا کامپیوتر ، خواندن یک داستان یا رفتن به سینما و با یک گردش دسته جمعی باشد.

مثال: برای پاداش دادن به رفتار مطلوب کودک که انجام تکالیف مدرسه اش بوده است، میتوانیم به او بگوییم: آفرین، چون مشقهایت را زود نوشتی می توانی ساعت 5 فیلم ببینی .

گاهی از وسایل و اشیاء مورد علاقه کودک برای پاداش دادن استفاده می کنیم. مانند اسباب بازی مثال: اگر اطاقت را امروز عصر مرتب بکنی آن اسباب بازی که دوست داری برایت می خرم.

یک فایده دیگر این فعالیتها به جز ایجاد انگیزه در کودک ، بهبود ارتباط والدین و کودک میباشد.

باید توجه داشت که این نوع پاداشها با باج خواهی تفاوت دارد، چرا که این پاداشها در مقابل انجام کار درست و افزایش انگیزه داده می شود در حالیکه باج یا قبل از انجام رفتار داده میشود و یا در مقابل انجام کار غلط و نادرست پرداخت می شود.

تشویق کودکان - تکنیکهای فرزندپروی

تشویق کودکان – تکنیکهای فرزندپروی

دو نکته در تشویق کودکان :

پیشنهاد مطالعه:  5 اصل امنیت کودک - فرزندپروی موفق

1) تشویق باید بلافاصله بعد از انجام رفتار خوب صورت گیرد.

2) تشویق در شروع یک رفتار خوب مثلا به موقع خوابیدن به صورت مکرر و برای ایجاد انگیزه بیشتر انجام میشود و برای جلوگیری از وابسته شدن کودک به این پاداشها وقتی رفتار ثبات پیدا کرد به تدریج این تشویق ها را کم کرده و به صورت گاه گاهي ارائه ميشوند.

www.mehcom.com

چگونه در مورد فعالیت تشویقی تصمیم بگیریم ؟

سعی کنیم فعالیت ها و علایق کودک را به خاطر بسپاریم. مثلا: خرید یک شی، یا بردن به پارک و… یا اینکه از خود کودک سوال کنیم که دوست دارد برای او چه جایزه ای در نظر گرفته شود.

همچنین چند فعالیت را در نظر بگیریم و از کودک بخواهیم یکی را انتخاب کند. این موارد می تواند به شما کمک کند تا در زمان تشویق کودک، تصمیم گیری در مورد انتخاب نوع آن راحتتر ، سریع تر و موثرتر باشد .

اصول مھم در پاداش دادن :

پاداش باید بلافاصله پس از رفتار مطلوب باشد. بطوریکه همان لحظه که کودک رفتار مناسب را انجام داد، بلافاصله با پاداشهای کلامی و بسته به نوع رفتار با انواع دیگر پاداشھا او را مورد تشویق قرار دھیم.

گاه پاداش باید در شروع رفتار مطلوب توسط کودک داده شود و برای تکرار رفتار مناسب تا زمانی که رفتار مطلوب ثابت شود، باید تشویق کودک ادامه یابد.

فقط به رفتارهای مطلوبی که میخواهیم ادامه پیدا کند، پاداش دهیم.

در تشویق کلامی بهتر است تشویق با توصیف آن رفتار همراه باشد. مانند: از اینکه اینقدر زیبا می نویسی خیلی خوشحالم. زمانی که میخواهیم کودک یک رفتار جدید را شروع کند، استفاده از پاداش کاربرد زیادی داشته و باعث تقویت یادگیری رفتار می شود.

پیشنهاد مطالعه:  انواع خلق و خوی کودکان

نتیجه مهارت فرزند پروری دوست داشتن، درک کردن و پرورش کودک است.

منبع : کتاب مهارتهای فرزندپروری نوشته فاطمه زارع ، طاهره صادقیه ، اعظم عربی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×