"> دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود ولی الان ... - تربیت دینی
مشاوره آنلاین مهکام

دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود ولی الان …

دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود …

حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست؛ بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏ باشند، حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏ گردد.
دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود ولی الان ...-www.mehcom.com

دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود ولی الان …-www.mehcom.com

سوال :

رشته من الهیات است دخترم قبل از ورود به دانشگاه حجابش عالی بود ولی الان می خواهد چادرش را بردارد برای ما خیلی این مسئله آزار دهنده است .

در پاسخ به توضیح زیر توجه کنید :

***چادر به عنوان حجاب برتر بر سایر حجاب ها مقدم است اما داشتن چادر الزامی نیست و بدون شک مجبور کردن دخترتان به ادامه پوشیدن چادر امری غلط و ناممکن است و به همین دلیل جز با بیان ادله قانع کننده و منطقی نمی توانید دخترتان را وادار به ادامه پوشش چادر نمایید .

*** مطرح کردن مطلب زیر می تواند در متقاعد ساختن ایشان کمک نماید :

الف.تمایل به پوشش فطری است

از آن جا که تمایل به پوشش و حجاب از درون فطرت زن سرچشمه می گیرد، بنابر این تمایل او به حجاب و پوشش امری فطری است که خداوند در درون انسان ها به ودیعه نهاده است.

شکی نیست که پوشش حجاب تنها زمانی که برخواسته از زیرساختهای فکری و عقیدتی سالم باشد،‌ می توان امیدوار بود که فرد نسبت به رعایت کامل و همه جانبه آن از خود همّت بیشتری نشان داده و انگیزه ای عالی در پایبندی به آن داشته باشد؛ لذا نکته اصلی و مهم آن است که در این زمینه بکوشید.

از سویی پی بردن به اهمیت هر موضوع یا مسأله ای اولین گام در گزینش راههای مناسب پرداخت به آن مسأله است؛ لذا با توجه به این اصل در جهت علاقه مند نمودن شما برای استفاده بیشتر از پوشش اسلامی، در ادامه به نکاتی در این زمینه اشاره کرده سپس راهکارهایی را به عنوان نمونه به محضرتان ارائه می نماییم.

پیشنهاد مطالعه:  استفاده ازآرایش و وضو گرفتن

تردیدى نیست که حجاب و پوشش زن یکى از احکام ضرورى اسلام به شمار مى‏ رود. زن با عنصر حجاب اسلامی، به تهذیب و تزکیه‎ نفس و ملکات نفسانی پرداخته و قرب الهی را فراهم ساخته و زمینه‎ رشد معنوی مردان را در اثر حفظ نگاه تأمین می‌کند؛

هم‎چنان که خداوند سبحان خطاب به پیامبر می‌فرماید:

«به مردان مؤمن بگو تا چشم‎های خود را از نگاه ناروا بپوشانند و فروج و اندامشان را محفوظ دارند، که این بر پاکیزگی جسم و جان ایشان اصلح است» (سوره‎ی نور، آیه30)؛

هم‎چنین می‌فرماید: «به زنان و دختران خود و زنان مؤمن بگو که خویشتن را به چادرهای خود فرو پوشند که این کار برای این است که آنها به عفت شناخته شوند تا از تعرض و جسارت آزار نکشند؛ خداوند در حق خلق، آمرزنده و مهربان است». (سوره‎ی احزاب، آیه‎59 )

حجاب، بهترین ارزش براى یک زن مسلمان بوده و چیزى است که باعث خرسندى و خوشحالى خداى متعال، اولیاى الهى و به ویژه حضرت زهرا سلام الله علیها مى باشد و پرواضح است که برای یک زن متدین کسب رضایت آنان از هر چیز دیگر بهتر و شایسته تر است.

ب. « بهره ها و برکات پوشیدن چادر »
چادر، بهترین پوششى است که زن مى تواند همه اندام خود را با آن بپوشاند و جلو هر گونه تحریک جنسى را بگیرد؛ در حالى که پوشش هایى مانند مانتو این ویژگى را به صورت کامل ندارند؛

زیرا وقار و معنویتى که در چادر مخصوصاً چادر مشکى هست در مانتو نیست. مانتو حتى اگر بلند و گشاد باشد باز مقدارى سبب نمایان شدن اندام و برجستگى هاى بدن مى شود.

از آنجایى که حداقل حجاب شرعى -بنا بر نظر مشهور فقها- پوشاندن همه بدن به جز صورت و دست ها است، تردیدى نیست که چادر بهترین مصداق براى تحقق حدّ شرعى و اسلامى حجاب است؛

به همین دلیل برخى فقهاى برجسته معاصر مثل امام خمینى (رحمهالله علیه) در پاسخ نزدیک به ده استفتا و پرسش، تصریح کرده اند پوشیدن چادر بهتر است.

علاوه بر این، چادر بیش از هر پوشش دیگرى بانوان را براى رو گرفتن در برابر نگاههاى آلوده نامحرم توانا مى سازد. روشن است در حجاب هایى مثل مانتو این ویژگى وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه:  مشکلات خواب در نوجوانان علت و درمان آن

همچنین چادر زیبایى هاى جسمانى و مادى زن را مى پوشاند و به او زیبایى معنوى و ملکوتى مى دهد و باعث آرامش بخشى بانوان است و این واقعیتى است که حتى افراد بى حجاب به آن اعتراف کرده اند.

علاوه بر این، عقل نیز بر برتر بودن چادر، حکم مى کند، چون اندام بدن با چادر بهتر محفوظ مى ماند. به همین خاطر فقها به برتر بودن چادر برای حفظ حجاب حکم کرده اند. پوشش کامل با مانتو و روسرى نیز مى تواند مورد استفاده قرار گیرد، ولى حجاب برتر نیست؛ زیرا هر چند با مانتو و روسرى پوشش صورت مى گیرد، ولى باز حجم بدن مشخص است و با مقایسه با چادر، قطعاً چادر برترى دارد.

اگر کسى بتواند به شکل صحیح از چادر استفاده کند، مسلماً چادر حجاب برتر است؛ زیرا حکمت‏هاى حجاب در چادر بیشتر یافت مى‏شود؛ گرچه پوشیدن چادر واجب نیست.

حجاب منحصر در چادر و حتى مانتو نیست؛ بلکه هر لباسى که غیر از وجه و کفین (دست‏ها تا مچ) را بپوشاند و موجب تحریک و جلب توجه نامحرم نگردد کافى است ولى باید توجه داشت که همان طور که بقیه واجبات داراى مراتب مختلفى مى‏ باشند، حجاب نیز داراى مراتب خوب، متوسط و خوب‏تر است و چادر حجاب برتر بانوان محسوب مى‏ گردد.

حجاب کاملی مانند چادر مشکی وسیله ای برای واکسینه کردن زن و جامعه در برابر بیماری های جنسی و جنسیتی و فساد و فحشاست. حدود و میزان پوشش: بدون شک هر اندازه بدن زن پوشیده‏تر باشد نقش نیرومندتری در دورسازی دیدگان نظاره‏گر ایفا می‏کند.

همچنین اگر نگاه‏های آلوده را همچنان که در روایات آمده است «تیرهای زهرآلود شیطان» بدانیم، پوشش زن همانند قوسی است که تیر از آن کمانه می‏کند و منحرف می‏شود و از اصابت و نفوذ در هدف باز می‏ماند.

بر عکس هر اندازه بدن زن برهنه‏ تر باشد تیرهای شیطانی را بیشتر متوجه خود ساخته و از آن آسیب خواهد دید. از همین روست که چادر را حجاب برتر شناخته ‏اند، زیرا با وجود شرایط دیگر بیشترین پوشش و مطمئن‏ترین مصونیت را فراچنگ می‏آورد.

پیشنهاد مطالعه:  چکار کنیم بعد از طلاق کمترین آسیب به کودکان برسد ؟

ج.-پوشیدن چادر، پیروی از فرهنگ قرآن

پوشیدن چادر، پیروی از فرهنگ قرآن (سوره احزاب، آیه 59) و اقتدا به بهترین زن عالم حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و به همین دلیل نشانه تمدن، آگاهی و رشد فرهنگی است.

– چادر شعار مسلمانی و نشانه ای برای اعلام به مردان هرزه است که صاحب آن فردی با عفت و حیاست و امکان سوء استفاده از وی منتفی است.

– شاید عده ای به جهت افکار اشتباهی که دارند از چادر خوششان نیاید؛ ولی چه کسی گفته، همه باید از من خوششان بیاید؟! علاوه بر این که اگر چادری هم نباشم عده ای خوششان نمی آید.

– به علاوه من باید کاری کنم از چشم خدا و پیغمبر و انسان های فهیم و با تقوا نیفتم نه از چشم افراد ضعیف الایمان و جاهل به احکام اسلام .

ممکن است برخی از دوستان و اطرافیان شما نسبت به چادری بودن دخترتان عکس العمل منفی از خود نشان دهند؛ در مورد برخور این افراد، باید خاطر نشان شویم که توجه به این راهکارها می تواند مفید باشد:

به دخترتان بگویید اگر به تدریج در پوشیدن چادر استقامت بورزید، از تمسخرهای احتمالی دیگران کاسته می شود و آنان نه تنها دست از این کار برمی دارند بلکه کم کم جذب آن می شوند؛

به خصوص هنگامی که منافع و فواید آن را ببینند و زیبایی آن را در تن یک خانم مشاهده کنند، خود نیز به سوی پوشیدن آن کشیده می شوند.

توجه داشته باشید که کار با ارزش و مؤثر، هم سخت است و هم موجب ریشخند افراد سست ایمان می شود و این نشانه‌ی استقلال فکری و رشد اجتماعی شماست که مستقل فکر و عمل می کنید.

مطالعه کتاب های زیر نیز به ایشان در پایبندی به حجاب کمکی می کند :
1- حجاب و آزادی، سید علی خامنه ای
2- مساله حجاب، شهید مطهری (رحمهالله علیه)
3- پوشش زن در اسلام، محمد اشتهاردی
4- حجاب شناسی، حسین مهدی‌زاده
5- فرهنگ برهنگی و برهنگی فرهنگی، دکتر حداد عادل

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق – تربیت دینی

منبع : akhlagh.porsemani.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×