"> خطر مرگ سالمندان بخاطر کمبود ویتامین ‌D - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

خطر مرگ سالمندان بخاطر کمبود ویتامین ‌D

 خطر مرگ سالمندان بخاطر کمبود ویتامین ‌D

خطر مرگ سالمندان بخاطر کمبود ویتامین ‌D

بالا رفتن خطر مرگ سالمندان بخاطر کمبود ویتامین ‌D

 ویتامین د یکی از ویتامین های مهم برای سلامتی بدن می باشد که با روزانه ده دفیفه در معرض آفتاب قرار گرفتن تامین می شود . در دانشگاه ایالتی اورگونمی پژوهشگران علوم پزشکی می گویند : نتایج بررسی های صورت گرفته نشان می دهد : بین کمبود میزان ویتامین د (Vitamin D) وافزایش خطر مرگ در سالمندان رابطه معنی داری وجود دارد .

خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز گزارش داد: محققان اعلام کردند سالمندانی که میزان ویتامین ‌D خون‌شان پایین است- به خصوص اگر نحیف هم باشند, در معرض خطر بالاتر مرگ هستند.

ویتامین د را که کلسیفرول می‌نامند، یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است، که به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

پژوهشگران داده‌های به دست آمده از بررسی ۴۳۰۰ آمریکایی بالای ۶۰ سال را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. عنوان کردندافرادی که ویتامین D خون‌شان پایین بود، نسبت به افراد دارای میزان‌های بالاتر ویتامین D سی درصد بیشتر در معرض خطر مرگ در طول مدت بررسی بودند.

خطر مرگ در افراد نحیف دو برابر افراد غیرنحیف بود. و افرادی که هم بدنی نحیفی داشتند و هم میزان ویتامین D خون‌شان پایین بود، با احتمال سه برابر بیشتر نسبت به افراد غیرنحیف و با میزان بالاتر ویتامین D در معرض خطر مرگ بودند.

به گفته محققین هر چند این بررسی رابطه سبیی میان کمبود ویتامین D و افزایش مرگ و میر سالمندان را ثابت نمی‌کند، این یافته‌ها بیانگر اهمیت اندازه‌گیری میزان ویتامین D در سالمندان، به خصوص سالمندان دارای بدن نحیف است.

پیشنهاد مطالعه:  رابطه تمایل خوردن شیرینی با بیماری افسردگی در زنان

این پژوهشگران می‌گویند بر اساس این بررسی نمی‌توان تعیین کرد که میزان پایین ویتامین D در سالمندان باعث لاغر و نحیف شدن بدن در سالمندان می‌شود یا سالمندان نحیف به علت سایر مشکلات بهداشتی میزان پایین ویتامین D دارند. اما به گفته آنان با توجه با تاثیر ویتامین D در کارکرد عضلات و استخوان‌ها منطقی است که تصور کنیم این ویتامین در نحیف بودن بدن سالمندان نقش دارد.

همچنین در یک تحقیق دیگر محققان با انجام بررسی‌های خود روی ۲‌ هزار و ۵۳۸ سفیدپوست و سیاهپوست آمریکایی در سنین ۷۹-۷۰ سالگی و جمع‌آوری نمونه خون آنها برای تعیین سطوح ویتامین D و مطالعه وضعیت پزشکی آنها در هر شش ماه دریافتند که سطوح پایین ویتامین D و سطوح بالای هورمون پاراتیروئید با افزایش میزان مرگ و میر در افراد مسن همراه است.

محققان افزودند غلظت پایین ویتامین D کمتر از ۲۰ نانوگرام بر میلی‌لیتر در یک سوم از افراد مورد مطالعه در این آزمایش، نزدیک به ۵۰ درصد میزان مرگ و میر را افزایش داده است که در این میان مقادیر پایین ویتامین D به صورت کمتر از ۳۰ نانوگرم بر میلی لیتر نیز با افزایش خطر قابل توجهی برای بروز مرگ و میر همراه بوده است.

داشتن تغذیه صحیح برای سلامت کلی و عمومی بدن مهم است و این مطالعه با تأکید بر اهمیت ویتامین D در تغذیه به ویژه در زمان رشد بدن، بیان می‌کند که دریافت ویتامین D آسان بوده و از طریق قرار دادن پوست در معرض نور آفتاب و یا از طریق دریافت رژیم غذایی و مکمل‌های غذایی قابل تأمین است.

تحقیقات گذشته نیز مزایای قابل توجه نقش ویتامین D در بهبود سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها را نشان داده است و کمبود آن را به طور مستقیم با بروز اشکال مختلفی از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی – عروقی مرتبط دانسته است.

پیشنهاد مطالعه:  صله رحم و فواید آن برای انسان

این ویتامین با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده‌ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان‌ها کمک می‌کند و همچنین از طریق ترجمه ژنهای هسته سلول به رشد سلول کمک می‌کند.

حدود یک میلیارد نفر در سراسر چهان دچار کمبود ویتامین D هستند.

منبع اصلی رسیدن این ویتامین به بدن تولید آن در پوست در پاسخ به تابش نور خورشید است.

ویتامین دی، در بسیاری از خوراکی‌ها از جمله ماهی ها، تخم مرغ، شیرهای فرآوری شده و روغن کبد ماهی کاد یافت می‌شود.

همچنین نور خورشید تولید روزانه ویتامین دی (Vitamin D) در بدن را افزایش می‌دهد.

تحقیقات نشان می‌دهد روزانه ده دقیقه قرار گرفتن در برابر آفتاب می‌تواند از کمبود ویتامین D جلوگیری نماید.

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده سالم

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×