"> تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ

تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ

در ابتدا درباره رفتار درمانی یکی از شیوه های رایج در درمان مشکلات رفتاری کودکان و نوجوانان می پردازیم و سپس ویژگیهای تکنیک های رفتاری وقفه کوتاه مدت(Time out ) و جریمه پاسخ (Response cost ) را با هم بررسی می کنیم.

تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ

تکنیک های فرزندپروری وقفه کوتاه مدت و جریمه پاسخ

رفتار درمانی

یکی از درمانهای روانشناختی و غیر دارویی برای مقابله با بسیاری از اختلالات روانشناختی (مانند: اختلالات اضطرابی و اختلالات رفتاری کودکان ).

همچنین در برخی از مشکلات روانشناختی مانند: مشکلات مرتبط با خوابیدن ، غذا خوردن و مشکلات مرتبط با پرخاشگری و خشونت رویکرد رفتار درمانی می باشد.

پیشنهاد مطالعه:تکنیک های مقابله با بددهنی کودکان و نوجوانان

در رشد مکتب رفتار درمانی ایوان پاولف که در مورد اصول و ویژگیهای یادگیری شرطی کلاسیک پزوهش های زیادی را انجام داده است نقش زیادی را بر عهده داشته است.

همچینن دو روانشناس معروف آمریکایی به نامهای واتسون و اسکینر نیز در رشد رفتار درمانی نقش مهمی را داشتند. بر خلاف دیگر روش های روان درمانی که بر پایه ی نظریه های مختلف بنا شده اند رفتار درمانی بر پایه ی اصول یادگیری بنا شده است.

رفتار درمانی از دهه ی ۱۹۲۰ میلادی شروع به رشد نمود و در دهه ی ۱۹۵۰ تا دهه ۱۹۶۰ میلادی در اوج موفقیت بود. اما بعد از رشد نظریه های مختلف شناختی در مورد سبب شناسی اختلالات روانشناختی و رشد شناخت درمانی درجه استفاده از رفتار درمانی کاهش یافت.

ویژگی ها و مزیت رفتار درمانی

استفاده از رفتار درمانی برای درمان اختلالات روانشناختی مزیت های زیادی را در پی دارد . از جمله ی این مزیت ها می توان به تجربی بودن این نوع درمان اشاره نمود.

پیشنهاد مطالعه:  خطاهای رایج والدین در فرزندپروری فرزندخوانده

تجربی بودن رفتار درمانی سبب شده است که انواع موانع مختلف در اجرای این روش درمانی کاهش یافته و درمانگران بتوانند نتایج تقربیا مشابهی از اجرای این روش درمانی بگیرند.

یکی دیگر از مزیت های دیگر استفاده از رفتار درمانی، کوتاه مدت بودن طول درمان رفتار درمانی است .

چنانکه حتی در برخی از مواقع ( مانند رفتار درمانی مربوط به اختلال فوبیا ) درمان تنها با اجرای یک جلسه حاصل می شود و این در حالی است که اجرای برخی از انواع روان درمانی( مانند روانکاوی ) احتمال دارد ۳ الی ۴ سال طول بکشد.

علیرغم مزایایی که برای اجرای رفتار درمانی از سوی رفتار درمانگران ذکر شده است برخی از روان درمانگران انتقادات مهمی به این روش درمانی وارد نموده اند:

از جمله ی این انتقادات می توان به عدم کارآمد بودن برخی از تکنیک های رفتار درمانی و عدم کار آیی این روش درمانی در درمان برخی از اختلالات روانشناختی اشاره نمود.

جهت آشنایی بیشتر با تکنیک های فرزندپروری کلیک کنید.

تکنیک های رفتار درمانی بسیاری وجود دارد . یادگیری بسیاری از این تکنیک ها آسان است و در برخی از مواقع لازم است برای مقابله ی بهتر با علایم اختلالات روانشناختی اجرای چند نوع تکنیک رفتاردرمانی را فرا گرفت .

امروزه در مواقع زیادی برای درمان اختلالات روانشناختی (مانند اختلالات اضطرابی یا اختلالات وسواسی – اجباری) از رفتار درمانی استفاده می شود.

در این مقاله ویژگیهای دو تکنیک رفتاری به نامهای تکنیک وقفه ی کوتاه مدت و تکنیک جریمه ی پاسخ را توضیح خواهم داد.

این دو نوع تکنیک از انواع تکنیک های رفتاری می باشند که به اصطلاح به نام تکنیک های رفتاری انزجاری (Aversion techniques ) نامیده می شوند .

پیشنهاد مطالعه:  گزارشگری کردن مشکلات بچه ها چیست ؟ و پنج فایده آن

از مهمترین ویژگیهای تکنیک های انزجاری آن است که در جریان اجرای این تکنیک ها در مقابل انجام رفتار نامناسب محرک ناخوشایندی ارایه می شود.

و یا در مقابل انجام رفتار نامناسب امکان دسترسی شخص به تقویت کننده یا تقویت کنندگان مثبت از بین می رود .

اگرچه برخی از روان درمانگران به دلایل اخلاقی استفاده از تکنیک های رفتاری انزجاری را درست نمی دانند.

اما برخی دیگر از روان درمانگران اعتقاد دارند در صورتی که درمانگران تمام اصول مربوط به اجرای تکنیک های رفتاری انزجاری را رعایت نمایند از این تکنیک ها می توان برای مقابله با مشکلاتی مانند:

انجام رفتارهای پرخاشگرانه و خشونت آمیز بخصوص در مواقعی که این رفتارها را کودکان انجام می دهند استفاده نمود .

الف : تکنیک وقفه ی کوتاه مدت (Time out technique )

ب : تکنیک جریمه پاسخ (Response cost )

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×