"> توجه به نقش تنوع فرهنگی مشاوره در ایران - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

توجه به نقش تنوع فرهنگی مشاوره در ایران

توجه به نقش تنوع فرهنگی مشاوره در ایران

توجه به نقش تنوع فرهنگی مشاوره در ایران

توجه به نقش تنوع فرهنگی مشاوره

چند ماه قبل، موقعی که من درباره لزوم آمادگی مشاوران و رواندرمانگران برای برخورد مناسب و حرفه ای با تفاوت های فرهنگی در مراجعان بحث میکردم، یکی از همکاران دانشگاهی را شنیدم که اینگونه بازخورد داد:

“این حرفا مال آمریکاس، که هزارتا فرهنگ مختلف داره. این چیزا به درد ایران نمیخوره!” اشتباه بودن تفکر این همکار گرامی خیلی واضح است. www.mehcom.com

ایران کشوری است یکپارچه، متحد، مستحکم، مستقل، قدرتمند، و غنی. به نظر من یکی از دلایل اساسی این استحکام همین تنوع فرهنگی مردمان خوب این سرزمین است.

تنوع فرهنگی، محدود به مذهب نمیشود و نیز شامل هویت، قومیت، نژاد، جنسیت، سن، زبان، لهجه و گویش، منطقه جغرافیایی، و حتی موقعیت اقتصادی اجتماعی و دیگر متغیرها میشود.

با این توضیح، ایران دارای تنوع فرهنگی بالایی است، و مراجعان ما بطور یقین از فرهنگ های مختلفی هستند.www.mehcom.com

گاهی وقت ها، ساکنین یک منطقه از شهر، با فاصله فقط یک خیابان یا بزرگراه، با ساکنین منطقه ما از لحاظ عادات، رسوم، باورها، و ترجیحات فرهنگی بسیار متفاوت هستند.

مشاوران، با دریافت مجوز اشتغال، باید برای کمک موثر به طیف وسیعی از مراجعان آماده شده باشند.

این آمادگی خود به خود اتفاق نمیافتد، و مستلزم تمرکز جدّی استادان کلاسهای نظریه ای و عملی مشاوره بر انتقال مفاهیم کار با تنوع فرهنگی میباشد.

نکته حایز اهمیت دیگر ارج نهادن به فرهنگ خود مشاور، علاوه بر احترام به فرهنگ مراجع است.

یعنی مشاور متخصص به گونه ای کار میکند که در فرایند یاری رسانی به مراجعِ خود به ارزش ها و اعتقادات و فرهنگ خود نیز احترام گذاشته باشد.

پیشنهاد مطالعه:  قدرت شنوندگی مشاور رمز موفقیت مشاوره

آموختن چنین هنری در مشاوره نیازمند مطالعه، پژوهش، خودآگاهی، و تمرین زیاد با جمعیت های گوناگون مراجع، و بهره گیری از نظرات سازنده استادان ذیصلاح است.

یاسر مدنی
دکترای تربیت مشاور
استادیار دانشگاه تهران

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×