"> تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا) - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده  طاهره کسرایی-تارا

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟-نویسنده طاهره کسرایی-تارا

آسیب های اجتماعی چیست ؟

با سلام و درود خدمت خوانندگان محترم بخش آسیبهای اجتماعی سایت وزین مهکام

برای آغاز سلسله مباحثی در زمینه آسیبهای اجتماعی سعی می کنیم به تعریفی ساده از آسیبهای اجتماعی و انحرافات دست پیدا کنیم .

انحرافات و آسیب های اجتماعی از معضلات بزرگ تاریخ بشر محسوب می شوند و در طول زمان همیشه این معضلات و درگیری ها کم و زیاد وجود داشته است .

با تحولات سریع و بزرگی که در عصر جدید در همه عرصه ها بوجود آمده است شاهد انحرافات و آسیبهای جدیدتری نیز هستیم پس نگاهی دقیق به این موضوع برای شناخت دقیق مسائل و رابطه آنها از ضروریات است .

نظریات متعددی در زمینه آسیب ها و انحرافات اجتماعی وجود دارد و هر کدام پوشش دهنده بخشی از واقعیت موجودند پس میتوان گفت همه علمی و صحیح می باشند .پدیده انحراف یا آسیب یک پدیده چند بعدی و چند وجهی می باشد و با استفاده از نظریه هایی که هرکدام بخشی از واقعیت پدیده هستند می توان به تحلیل پدیده ها دست یافت اما تا زمانی که اراده ای جدی برای حل معضلات و آسیبهای اجتماعی وجود نداشته باشد تحقیقات و تعریفات نقشی در کاهش آسیبها نخواهند داشت .

با توجه به اینکه آسیب شناسی اجتماعی به بررسی انواع مشکلات مطرح در سطح جامعه می پردازد علل متفاوت را از دریچه های مختلف فردی و اجتماعی و سیاسی و … باید مورد بررسی قرار دهد .

تعریف آسیب های اجتماعی چیست ؟

در کل باید گفت آسیب اجتماعی به هرنوع رفتار فردی یا اجتماعی گفته می شود که در چارچوب اصول اخلاقی و قواعد کلی رفتار اجتماعی در عرف و قانون جامعه رسمی و غیر رسمی جامعه مورد تایید نباشد و اگر بروز پیدا کند فرد یا جمعی که اصول و قوانین را شکسنه مجرم و منحرف محسوب می شود و همین امر سبب بروز پنهان کاری در این دسته از افراد می گردد .

پیشنهاد مطالعه:  آنچه والدین درباره رفتارهای پرخطر فرزندانشان باید بدانند

از آنجا که در بحث از همه مشکلات پیشگیری مهمتر از درمان است چه باید کردها بسیار مهم به نظر می رسند .

در انتها پس هرچه در جامعه انحراف ،کجروی ،هنجارشکنی و یا جرم محسوب شود در حوزه آسیب های اجتماعی قرار میگیرد .در مباحث آینده با فهرستی کلی از آسیبهای اجتماعی به شرح هر آسیب و بررسی آن برای شناخت بیشتر اقدام خواهیم کرد .با این پیش فرض که دانستن و آگاهی طی نیمی از راه برای پیشگیری است .

همراهان گرامی با شعر زیبایی از ابن یمین به خدا میسپارمتان .

آن کس که بداند و بداند که بداند                 اسب شرف از گنبد گردون بجهاند

آن کس که بداند و نداند که بداند               بیدار کنیدش که بسی خفته نماند

آن کس که نداند و بداند که نداند                 لنگان خرک خویش به منزل برساند

آن کس که نداند و نداند که نداند                 در   جهل   مرکب   ابدالدهر بماند

 نویسنده : طاهره کسرایی (تارا)

خرداد 93

با استفاده از مقدمه ای بر آسیب شناسی اجتماعی در ایران (سلسله مباحث سخنرانی از گروه علمی –تخصصی آسیب ها و مسایل اجتماعی انجمن جامعه شناسی ایران ،اردیبهشت 1385)

ادامه مطلب – دسته بندی آسیب های اجتماعی

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده موفق ایرانی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×