"> تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم

تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم

تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم هرچند که باید به قدمت بشر باشد اما جالب است که بدانیم بیماری اتیسم تا اواسط قرن بیستم هیچ نامی نداشته است.

هنری موزلی نخستین روانپزشکی بود که در سال 1867 میلادی به طور جدی به کودکان خردسالی که مبتلا به اختلال شدید روانی بودند توجه نمود .

هانس آسپرگر  در سال 1938 از واژگان فنی بلولر  کلمه اوتیسم را بر گرفت و در فرهنگ آلمانی در روانشناسی کودک به کار برد (آسپرگر ،1938 ).

لئو کانر  هم اولین بار کلمه اوتیسم را در فرهنگ انگلیسی به کار برد ، او یک گروه 11 نفره از کودکانی را توصیف کرد که الگوی بسیار مشخصی از نشانه های خاصی را از خود نشان می دادند و در عین حال از کودکان مبتلا به دیگر اختلالات کودکی متمایز بودند .

تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم

تاریخچه اختلال بیماری اوتیسم

کانر این شکل شدید از آسیب شناسی روانی کودک را « اوتیسم اولیه کودکی » نام نهاد (کانر ،1943 ). کودکانی را که وی توصیف کرد از ابتدای زندگی به طور آشکار گوشه گیر و منزوی بودند .

این کودکان همانند بچه های چند ماهه به آغوش کسی نمی رفتند ، از نگاه داشته شدن بیزار بودند و در آغوش والدینشان آرام و قرار نمی گرفتند ، و بیشتر ترجیح می دادند که تنها باشند .

این کودکان به افراد و همچنین محیط ، واکنش نشان نمی دادند ، آنها اغلب اشیا را به شکلی یکنواخت و قالبی ، دستکاری می کردند و بازی مناسبی نداشتند .

کانر همچنین خاطر نشان ساخت که این کودکان  نمی توانستند به درستی تکلم کنند ، به علاوه بیشتر این کودکان  از خود پژواک گویی  تاخیری نشان می دادند و در استفاده از ضمیر در جمله مشکلاتی داشتند .

پیشنهاد مطالعه:  درمان اتیسم به روش مداخله رفتاری فشرده اولیه ( EIBI )

همچنین کودکان توصیف شده در مورد یکنواختی در محیط ، خاطرات خوب مربوط به گذشته ، ظاهر جسمانی عادی ، پافشاری اضطراب آلود از خود بروز می دادند و از توانایی شناختی خوبی بر خوردار بودند .

نشانه های اصلی اختلال اوتیسم

بعدها آیزنبرگ و کانر (1956) در یک مقایسه ، نشانه های اصلی اختلال اوتیسم را محدود به دو ویژگی اولیه کردند :

1- تنهایی شدید

2- اصرار وسواس گونه در حفظ یکنواختی .

بنابراین ، نابهنجاری های زبانی که قبلا نشانه های اصلی نشانگان اختلال اتیسم در نظر گرفته می شدند حذف شدند (نجاریان ، 1384 ) .

در اواخر سال 1960 ، اوتیسم به عنوان یک سندرم مشخص پایه گذاری شد ، و از عقب ماندگی ذهنی ، اسکیزوفرنی و دیگر اختلالات رشد متمایز شد . و همچنین بیان شد که الگوهای مداخله ای در برنامه های فعال در درمان موثر است ( فوم بوون  ، 2003 ) .

بیش از چهار دهه از شناساندن اوتیسم توسط کانر سپری شده است .  اطلاعات زیادی در باره این نشانگان به دست آمده است .

اختلال اوتیسم تقریبا در 5/4 مورد از 10000تولد زنده رخ می دهد (لاتر   ، 1966 : شریبمن  ، 1988 ) .

در بین کودکان اتیسمی یا اوتیستیک ، پسرها به نسبت 3 یا 4 به 1 از دختران پیشی می گیرند (دانلاپ   ، کوگل  ،اونیل  ، 1985 ،کانر ، 1954 ، لاتر ، 1966 ) .

بیماری اوتیسم  با گوشه گیری شدید ، کمبودهای نافذ در زبان ، رفتار اجتماعی و توجه ، و بروز رفتارهای عجیب و غریب یا تکراری مشخص شده است . معمولا اوتیسم در بین سنین 2 و 5 سالگی تشخیص داده می شود (نجاریان، 1384 ) .

پیشنهاد مطالعه:  ازدواج افراد اختلال اتیسم ، کارکردهای عاطفی و جنسی

برگرفته از :اوتیسم ( درمان با رویكرد رفتاری ) نوشته طیبه محتشمی

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×