"> بیماری زونا چیست ؟ راه درمان زونا چیست؟ - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

بیماری زونا چیست ؟ راه درمان زونا چیست؟

بیماری زونا چیست ؟ راه درمان زونا چیست؟

بیماری زونا چیست ؟ راه درمان زونا چیست؟

بیماری زونا به آبله مرغان بالغین معروف است  این بیماری معمولا در افرادی رخ می ‌دهد كه سابقه این بیماری را در سال ‌های قبل داشته اند و یا این كه ویروس زونا را به‌ صورت نهفته در خود جای داده‌اند كه عامل مولد آن شبیه ویروس آبله ‌مرغان است.
تاول‌های منطقه ‌ای یا زونا؛ تاول ‌های كوچكی هستند كه جنب یكدیگر در منطقه یك عصب محیطی و در امتداد مسیر آن پدید می ‌آید و با درد و سوزش همراه است.
ویروس زونا با ویروس آبله و آبله مرغان از یك گروه است. زونا می ‌تواند در هر سنی‌ رخ‌ دهد، اما در افراد بالای‌ 50 سال‌ شایع ‌تر است‌.
علائم‌ شایع‌
تاول‌های‌ قرمز و دردناك‌ كه‌ امكان‌ دارد در هر جایی‌ از بدن‌ به‌ وجود آیند. این‌ تاول‌ها 5 – 4 روز پس‌ از آغاز علائم‌ اولیه‌ ظاهر می ‌شوند.
تاول‌ها معمولا روی‌ یك‌ نوار پهن‌ پوست‌ در امتداد مسیر رشته‌ های‌ عصبی‌ حسی‌ در یك‌ ناحیه‌ خاص‌ پوست‌ پدید می ‌آیند.
تاول‌ها را غالبا می ‌توان‌ در ناحیه‌ قفسه‌ سینه‌ دید كه‌ البته‌ تنها در یك‌ طرف‌ بدن‌ گسترش‌ می ‌یابند. از علائم شایع این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
* تب‌ و لرز خفیف
* احساس‌ كسالت
* تهوع‌، دل ‌پیچه‌ یا اسهال‌ خفیف
* درد روی‌ قفسه‌ سینه، صورت، یا درد سوزشی‌ در پوست‌ شكم‌ بر حسب‌ ناحیه ‌ای‌ كه‌ گرفتار شده‌ است‌.
درمان زونا
هدف‌ اصلی‌ درمان‌ عبارت‌ است‌ از تخفیف‌ خارش‌ و درد تا حد امكان‌، كه‌ برای‌ این‌ كار معمولا از داروهای‌ مالیدنی‌ و خوراكی‌ استفاده‌ می ‌شود. دردی‌ كه‌ پس‌ از پاك‌ شدن‌ تاول ‌ها باقی‌ می ‌ماند را خیلی‌ مشكل‌ می توان‌ درمان‌ كرد و متأسفانه‌ هیچ‌ راه‌ قطعی‌ برای‌ درمان آن  وجود ندارد.
*در وان‌ آبی‌ بخوابید كه‌ به‌ آن‌ نشاسته‌ ذرت یا پودر جو دوسر اضافه‌ شده‌ باشد.
سایر روش‌های‌ كاهش‌ درد نیز مطرح‌ هستند، اما تأثیر هیچ ‌‌كدام‌ به‌ طور قطعی‌ اثبات‌ نشده‌ است‌. این‌ روش‌ها عبارت هستند از: تحریك‌ یا مالش‌ متناوب‌، استفاده‌ از جریان‌ الكتریكی‌ در پوست‌، اسپری‌ سرد و قطع‌ رشته‌ های‌ عصبی‌ یا جراحی‌.
برای بهبودی سریع ‌تر این كارها را انجام دهید
مسكن مصرف كنید
به‌عنوان مسكن به جای آسپیرین از استامینوفن استفاده كنید به این صورت كه هر 4 ساعت 2 عدد قرص استامینوفن را میل كنید.
با مصرف ویتامین ‌ها بدن را تقویت كنید
چنانچه مقدار بالای ویتامین ث و ب كمپلكس مصرف شود، سیستم ایمنی بدن تقویت خواهد شد. مصرف روزانه 2000‌میلی‌ گرم ویتامین ث كفایت می ‌كند.
همچنین خوردن روزانه 2 عدد قرص ویتامین ب كمپلكس یا یك عدد كپسول مولتی ‌ویتامین مینرال كافی است. البته در این موارد حتما باید نظر پزشک معالج تان را جویا شوید.

پیشنهاد مطالعه:  لیست وسایل جعبه کمک های اولیه در خانه
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×