"> بیخوابی باعث کاهش سلول های مغز می شود - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

بیخوابی باعث کاهش سلول های مغز می شود

تاثیر بیخوابی بر بدن

خواب کافی یکی از مواردی است که تمام ما انسانها باید رعایت کنیم و مراقب افراد خانواده و فرزندان خود باشیم تا به اندازه کافی بخوابند تا از ثمرات آن بهره مند شوند. به همین خاطر خوب است که به تحقیقات دانشگاه پرینستون درباره تاثیرات بیخوابی بر مغز انسان توجه کنید:

بیخوابی باعث کاهش سلول های مغز می شود

بیخوابی باعث کاهش سلول های مغز می شود

بر اساس پژوهش های دانشگاه پرینستون کمبود خواب، ناحیه هیپوکامپوس مغز را که مسئول شکل‌دهی به حافظه  است ، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این تحقیق که نتایج آن در مجله آکادمی ملی علوم به چاپ رسیده است نشان می‌دهد هورمون استرس کورتیکوسترون موجب توقف تولید سلول های جدید مغزی می‌شود.

این در حالی است که اگر میزان این هورمون در سطح ثابتی حفظ شود، روند تولید سلول های جدید از سر گرفته خواهد شد.

نتایج این تحقیق حاکی از آن است افزایش سطح هورمون استرس به دلیل بیخوابی، می‌تواند توضیحی برای کاهش تولید سلول در مغز بزرگسالان باشد.

این پژوهش نشان داد میزان تولید سلول های عصبی به مدت دو هفته ترمیم نشد و به نظر می‌رسید مغز تلاش‌های خود را به منظور جبران این کمبود افزایش می‌دهد.

این مساله در حالی است که به گفته دکتر “نیل استنلی” متخصص خواب از بیمارستان دانشگاه نورفورلک و نورویچ، نمی‌توان نتایج این تحقیقات را که بر روی موش ها انجام شده مستقیما به انسان ربط داد، چرا که انسان نمی‌تواند ۷۲ ساعت نخوابد، مگر آنکه در شرایط بسیار خاص قرار داشته باشند.

منبع :ایرنا
مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده فرزندپروری همسرداری- بیخوابی

پیشنهاد مطالعه:  پزشکی - چرا در زمستان خواب آلود می شویم ؟
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×