"> برخورد درست با رفتار جنسی کودکان - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

برخورد درست با رفتار جنسی کودکان

برخورد درست با رفتار جنسی کودکان – براستی آیا ما پدر و مادرها آموخته ایم که چگونه با مسائل جنسی و تربیت جنسی فرزندمان روبرو شویم ؟ آیا به این نکته در تربیت جنسی بچه ی دلبندمان توجه کرده ایم که اولین گام ، کسب اطلاعات صحیح و علمی درباره رشد جنسی کودکان می باشد.

آیا به این نکته توجه داریم که ، خانواده به عنوان اولین و مهمترین کانون رشد و تربیت و منبع کسب اطلاعات کودکان اهمیت فوق العاده ای در شکل گیری و تکامل رفتاری دارد و نخستین گروهی که باید مسئولیت آموزش فرزندان در زمینه تربیت جنسی و رفتار جنسی کودکان را بر عهده بگیرد، خانواده است.

آگاه کردن خانواده از روند رشد روانی – جنسی کودکان و توانمند کردن آنان در برقراری رابطه خوب و مطلوب منجر به برخورد اصولی خانواده با مسائل و مشکلات جنسی کودک خواهد شد و بدین ترتیب خانواده ها می توانند به راهنمایی و مشاوره فرزندانشان بپردازند. در این مقاله به بررسی و تحلیل این موضوع می پردازیم.

برخورد درست با رفتار جنسی کودکان

برخورد درست با رفتار جنسی کودکان

برخورد درست با رفتار جنسی کودکان

علاقه کودک به امور جنسی ممکن است تولید خجالت کند اما تا زمانی که در حیطه نظری خاص قرار گیرد مخرب نیست. سوالات کودکان در روابط دو جنس مخالف با یکدیگر ممکن است اسباب خجالت شود. اما آنها اغلب اسباب ناراحتی شما را فراهم نمی سازد، و حتی از اینکه این موضوع خجالت برانگیز است ممکن است درک واضحی نداشته باشند.

اما وقتی این علاقه به شکل فعالیت جنسی در می آید واکنش شما از آرامش کمتری برخوردار خواهد بود و بیشتر حالت احساسی خواهد داشت. این موضوع ممکن است موجب شود که کودکان با توجه به نا آگاهی و عدم پختگی فکری در مورد رابطه جنسی اقدام به رفتاری جنسی کنند و و الدین در صورت آگاهی از این موضوع عموما برخوردهای تندی با کودک می کنند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه از كودكانمان در برابر كودك آزار جنسی مراقبت كنیم ؟

احتمالا مطلبی پدر و مادر یک کودک را بیش از این ناراحت نمی کند که ببینند بچه شان با سایر کودکان هم سال خود اقداماتی در زمینه های جنسی صورت می دهند. نه تنها در مراحلی از دوران کودکی میل و اشتیاق جنسی شدید است، بلکه هم چنین کودکانی وجود دارند که به حکم طبیعت خود در مقایسه با دیگران به امور جنسی علاقمند تر هستند.

بچه ها در زمینه های علاقه به امور جنسی مانند سایر امور با هم تفاوت دارند. بعضی از بچه ها علاقه شدیدتری به مسایل جنسی نشان می دهند و درصدد هستند تا پاسخ های خود را بیابند. در مقابل گروه دیگری هستند که در زمینه های جنسی از پویایی کمتری برخوردار هستند و به ندرت در این زمینه سوالی مطرح می کنند.

بعضی از بچه ها در تمام زمینه ها روش های مستقیم را می پسندند. در مقابل گروهی هستند که نمی توانند در هیچ زمینه ای مترصد جواب شوند. اگر با این گروه درباره روابط جنسی در حیوانات حرف بزنید بهتر ، جواب های خود را به دست می آورند.

می توانید مطلب سن بیداری جنسی در بچه ها – مشاوره آنلاین مهکام را نیز مطالعه نمایید.

آیا بچه های باهوش تر کنجکاوی جنسی بیشتری دارند ؟

در زمینه سوال در مورد مسایل جنسی مسئله هوش و فراست در کار نیست. بعضی از کودکان باهوش اصولا به امور جنسی بی علاقه اند و گاهی کودک دیگری با آنکه از هوش کمتری برخوردارند یا جوان تر و کم سال تر هم هستند کاملا گوش به زنگ نشانه های جنسی می باشند.

پیشنهاد مطالعه:  عوامل موثر بر اخلاق کودک کدامند ؟ فرزندپروری

نمی گوئیم از فعالیت های جنسی فرزند خود استقبال کنید. با توجه به مسایل فرهنگی اغلب والدین ترجیح می دهند که فرزندشان از هر نوع درگیری جنسی اجتناب کنند. اما در برخورد با این مسئله نیز به همان آرامش و صبر و حوصله ای که با سایر رفتارهای نامطلوب فرزندانتان روبرو می شوید روبرو گردید.

وقتی فرزندتان به سنی می رسد که لطیفه های به اصطلاح جنسی و بی ادبانه می گوید، باید موضوع را با او در میان بگذارید و مانع از این طرز صحبت شوید. اما لزومی به این نیست که بی جهت ناراحت شوید و خاطری پریشان کنید. این ماجرا نسل ها در کودکان وجود داشته و به نظر می رسد که در 11یا 12 سالگی به اوج خود برسد. البته این احتمال وجود دارد که شما از این شرایط ناراحت باشید اما کار چندان زیادی در این زمینه از شما ساخته نیست.

شاید این طور به نظر برسد که تعریف کردن لطیفه های زشت و تن دادن به بازیهای جنسی ، ارتباطی با اولین تقاضای نوجوان شما برای راندن اتومبیل خانواده نداشته باشد. اما در واقع همه اینها بخشی از جریان رشد هستند که اغلب بچه ها آن را طی می کنند.

ابتدا آنها به مسایل جنسی و تفاوت های آن علاقمند می شوند. بعد به جنس مخالف خود توجه می کنند اما در همین مدت نیز گاه نسبت به مسایل جنسی بی تفاوت و زمانی بسیار علاقمند هستند و حتی در این مورد نیز در بسیاری از مواقع اسباب ناراحتی و نگرانی پدر ومادر را فراهم می کنند.

به شما خواندن مطلب آزار جنسی کودکان موقعیت‌های زمینه ساز و راههای پیشگیری را توصیه می کنیم.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه با انحرافات جنسی نوجوانان رفتار کنیم ؟

سرعت رشد جنسی در کودکان

نکته مهم این است که رشد جنسی درهمه بچه ها به یک اندازه و به یک سرعت میسر نمی شود. و بدین لحاظ لازم است که پدرو مادر و به ویژه پدرها آرامش خود راحفظ کنند. امادانستن این موضوع که سایر والدین نیز با موقعیت مشابهی روبرو هستند.

و فرزندان آنها نیز گاه بیش از اندازه سریع و وزمانی بیش از اندازه کند حرکت می کنند باید بر اندازه صبر و شکیبایی پدر و مادر بیفزاید. ممکن است آنها در شرایطی قرار گیرند که به سادگی مسایل رشدی مربوط به زندگی جنسی فرزندانشان را تحمل و حتی از آن استقبال کنند تا کودک و نوجوان مسیر رشد را بپیماید وبه بلوغ برسد.

نکات کلیدی و کاربردی در برخورد با رفتار جنسی کودکان

عموما زمانی که کودکان دست به رفتارهای جنسی می زنند و والدین از این موضوع آگاه می شوند راهکارهای زیر توصیه می شود:

موضوع را نادیده نگیرید و به راحتی از آن نگذرید چون ممکن است در آینده ای نزدیک رفتارهای پرخطری مشاهده شود.
از برخورد قهری و تند با کودک خود داری کنید.
در برخورد با چنین شرایطی جدی باشید ولی توام با احترام.
برای تقبیح این موضوع به مسئله حریم شخصی اشاره کنید. به کودکتان بفهمانید که حفظ حریم شخصی بویژه در رابطه با مسائل جسمانی واجب است.

توصیه می کنیم مقاله دختری 7 ساله دارم که دیروز با دوست دخترش عریان-تربیت جنسی – مهکام را نیز مطالعه نمایید.

منابع مطلب برخورد درست با رفتار جنسی کودکان :

ایلگ، فرانسس، باتس آمس، لوئیز، بیکر، سیدنی، (1387). رفتار کودک از تولد تا 9 سالگی، (ترجمه مهدی قراچه داغی). انتشارات شباهنگ، تهران.

کجباف محمد باقر. روانشناسی رفتار جنسی. تهران: روان، 1381.

bamom.net

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×