"> آموزش توالت رفتن به كودكان عزیزمان - مهکام دات کام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش توالت رفتن به كودكان عزیزمان

آموزش توالت رفتن به كودكان

دكتر فریبا عربگل: فوق تخصص روان پزشكی كودك و نوجوان و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی

آموزش توالت رفتن به كودكان (Toilet Training) یعنی آنكه كودك طرز صحیح استفاده از توالت را بیاموزد، نیاز به دستشویی رفتن را احساس كند، طرز صحیح دستشویی كردن، شستن و پاك كردن خودش و شستن دست ها و خشك كردن آنها را بیاموزد.

كـودكان معمولا” تا سن 4 – 5 سالگی در این مورد نیاز به كمك دارند. اكثر كودكان كنترل عضلانی برای تنظیم خود را بین سن 18 ماهگی و 3 سالگی بدست می آورند. ولی كودكانی كه ناتوانی دارند نمی توانند تا سنین بالاتر این كنترل را بدست آوردند. البته علاوه بر سن كودك، آمادگی او نیز برای آموزش توالت رفتن مهم است.

مثلا” اینكه كودك باید بتواند بنشیند و بتواند حداقل برای 5 دقیقه آرام بازی كند، قادر به همراهی و كمك كردن برای پوشیدن و درآوردن لباسش باشد، رفتارهای تقلیدی را نشان دهد، توانایی فهمیدن و دنبال كردن دستورات ساده را داشته باشد، در مرحله لجبازی و منفی گرایی نباشد، حركات روده و فعالیت آن در زمان های خاصی از روز تنظیم شده باشد، توانایی این را داشته باشد كه حداقل بتواند برای مدت سه ساعت خودش را خشك نگه دارد و یك نام و اسم برای ادرار و مدفوع داشته باشد و زمانی كه شروع به آموزش توالت رفتن به كودكان می كنیم نباید كودك در وضعیت استرس آوری باشد. مثلا” زمان هایی مثل از شیرگیری كودك، تولد فرزند جدید و تغییرات منزل، زمان های مناسبی برای شروع آموزش توالت رفتن به كودكان نیستند. معمولا” از زمان شروع آموزش 6 هفته طول می كشد تا كودك آن را بیاموزد.

آموزش توالت رفتن به كودكان عزیزمان-www.mehcom.com

آموزش توالت رفتن به كودكان عزیزمان-www.mehcom.com

قبل از آموزش توالت رفتن به كودكان این مراحل را در نظر بگیرید:

– برای ادرار و مدفوع كودك نام بگذارید و زمانی كه كودك این عمل را انجام داد تكرار كنید كه تو، جیش كردی … تو پی پی كردی و…..

پیشنهاد مطالعه:  چگونه اختلال خواب در كودكان را برطرف کنیم ؟

– اجازه دهید گاه كودك دستشویی رفتن سایر اعضاء خانواده را ببیند و نگاه كند و سؤالات خود را بپرسد.

– پوشك و كهنه كودك را هرچه زودتر عوض كنید و او را تمیز كنید. تا كودك با این وضعیت احساس راحتی نكند بهتر است پوشك كودك در دستشویی عوض شود.

– زمانی كه كودك به طور كلامی یا با ژست خود نشان می دهد كه دستشویی دارد او را تشویق كنید.

در مرحله آموزش توالت رفتن به كودكان نكات زیر را در نظر بگیرید:

– لگن یا توالت كودك را به او معرفی كنید. آن را داخل حمام یا دستشویی بگذارید و به كودك بگویید آنجا دستشویی كند.

– او را تشویق كنید كه چندین بار در روز روی دستشویی یا لگن خود بنشیند، اوایل اجازه دهید كه با لباس روی لگن بنشیند تا تجربه غیراسترس زای نشستن روی لگن با لباس را داشته باشد.

– زمانی كه كودك روی لگن خود نشست اجازه یك فعالیت جالب و خاص را به او بدهید (مثل اینكه عروسكی به دست او بدهید یا تخته و گچی كه روی آن را خط خطی كند). كودك باید فقط زمــانی كه روی لگن نشسته است حق استفاده از این فعالیت یا بازی خاص را داشته باشد. بدین وسیله شما كودك را برای استفاده از لگن و دستشویی تشویق می كنید. علاوه بر آن بازی كردن كودك را از حالت مقاومت خارج می كند و او را راحت و آرام می كند.

– بتدریـج لباس كودك را در زمان نشستن روی لگن یا دستشویی كم كنید تا زمانی كه كودك بدون شلوار و لباس زیر و پوشك راحت روی آن بنشیند.

پیشنهاد مطالعه:  مهمانی رفتن کودکان و شیطنت آنها - دکتر هلاکویی

– برای ساعتی به كودك اجازه دهید بدون كهنه و پوشك باشد (حداقل 30 دقیقه) اگر در این زمان كودك ادرار یا مدفوع كند به او توضیح می دهیم كه كجا حق دارد ادرار كند و كجا نمی تواند. لگن را به او نشان دهید و توضیح دهید كه باید اینجا دستشویی كند.

– زمانی كه كودك روی لگن و دستشویی نشست و دفع ادرار یا مدفوع داشت او را تشویق كنید و به او بگویید كه به طور مثال: تو پی پی كردی حالا باید تو را پاك كنم. اجازه دهید كودك سیفون را بكشد و تمیز كردن دستشویی را ببیند.

– در مراحل بالاتر و پس از آنكه كودك در مراحل قبل به موفقیت رسید او را به دستشویی ببرید، كمك كنید تا لباسش را درآورد، روی دستشویی بنشیند، سیفون را بكشد، خودش را پاك كند و دستهایـش را بشـوید و سپس آنها را خشك كنید.

– بتدریج نیاز كودك به كمك شما كمتر خواهد شد و خواهـد توانست به طور كامل آداب توالت رفتن را بیـامـوزد.

منبع:iacap.ir

مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده برتر

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×