"> آموزش ایجاد شادی و شادکامی در خانواده - مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آموزش ایجاد شادی و شادکامی در خانواده

آموزش ایجاد شادی و شادکامی در خانواده

مطلبی که در زیر می خوانید برگرفته از کارگاه شادکامی جناب آقای کریمی دکتری ادیان و عرفان می باشد که به طور خلاصه برای والدین عزیزی که دوست دارند شادی و شادکامی را در خانواده و بین اعضای خانواده گسترش دهند انتخاب شده است.

نشاط و شادی به تجربه درونی یک فرد بر می گردد اینکه فرد توانسته باشد در مواجه با مشکلاتش و مسائلی که دارد تحلیل درستی  داشته باشد و خود را از چنگ ناراحتی ها بیرون بکشد انسان ذاتاً حرکت روحی اش به سمت شادی هست معمول خاطراتی که در ذهنش می ماند خاطرات ناخوش هست.

قبلاً روانشناسان دنیا می گفتند بیشتر اتفاقاتی که برای فرد می افتد بر می گردد به پیرامون و دوران کودکی اش و از اینها اثر پذیرفته است و باعث غم شده است اما روانشناسی امروز بیشتر به سمت موفقیت می رود و می شود گفت که حقیقت بیشتری دارد ناراحتی و غم و شادی را برمی گرداند به خود انسان اما مهم ترین اثری که یک فرد می تواند روی زندگی خودش داشته باشد اثری هست که خودش بر خودش دارد نه دیگران بر او.

آموزش ایجاد شادی و شادکامی در خانواده -www.mehcom.com

آموزش ایجاد شادی و شادکامی در خانواده -www.mehcom.com

یکی از راههایی که یک فرد بتواند تفکربرتری داشته باشد: 

تغییر زاویه نگاه است آدم هایی که اهل تولید هستند آدم های شادی هستند گاهی اوقات من فقط از زاویه ای که خودم دلم می خواهد نگاه می کنم.

تولید کردن  خلاقیت توی وجود بچه ها بیشتر هست خداوند بعد از بچه ها، خانم ها را به خاطر ارتباط دو نیم کره خلاق تر آفریده است.

تجسم و تخیل: توهم این هست که من توی ذهن خودم بیاورم که من می توانم رئیس جمهور آمریکا بشوم اما تخیل این هست که من می خواهم یک ساختمانی بسازم قبل از اینکه این ساختمان را بسازم در مورد این فکر می کنم و یک نقشه ای می کشم و این نقشه را می خواهم آینده پیاده اش کنم.

آزادی فکر: من می خواهم در مورد موضوعی فکر کنم چون لرم چون ترکم چون ایرانیم چون اروپایی هستم این زاویه دید من را خراب نکند و من اجازه آزادی فکر به دیگران هم بدهم

هدفمان را مرحله به مرحله مشخص کنیم آدم هایی که معمولاً هدف ندارند آدم های شادی نیستند توی مراکز استراتژیک دنیا هدف ها را سه مرحله می کنند می گویند هدف کوتاه مدت میان مدت و بلند مدت.

ترکیبات جدید: با این که من اهل تولید هستم بتوانم محیط اطراف خودم را یک چینش جدید بدهم زیبایی را توی محیط خودم بسازم.

مثبت فکر کردن: ایرانی ها توی دنیا بهترین طنزپردازها هستند اما توی بحث شاد بودن رتبه 98ام را در دنیا دارند یکی از علت هایش هم این هست که ما غم و غصه هایمان را زیاد به دیگران انتقال می دهیم در انتقال نکات منفی به یکدیگر ایجاد خستگی نکنیم.

پیشنهاد مطالعه:  جشن تولد ،سالگرد ازدواج ،جشن تکلیف در خانواده‌ شاد

در نظر گرفتن جایگاه احساسات و عواطف : بعضی از روانشناسان می گویند که احساسات در زندگی نباید ورود کند و باید عقلانی فکر کنیم، این درست نیست در زندگی و تصمیم گیری یک فرد هم عقلانیت مهم هست هم احساسات اما مهم این هست که من احساساتم بعد از عقلم حرکت کند شما یک سفر که می خواهید بروید 6 تا کلاه را سرخودتان می گذارید تفکر هست:

1.کلاه سفید: چند کیلومتر راه دارم 2. کلاه سبز: در این سفر به کجا می خواهم برسم چه رشد و نموی برای من دارد 3.کلاه زرد: به چه خوبی هایی در این سفر می رسم. 4.کلاه  مشکی چه خطراتی چه ناراحتی هایی من دارم 5. کلاه قرمز چه احساساتی بین ما رد و بدل می شود توی ماشین که نشستیم چه عواطفی ما را درگیر می کند6. کلاه آبی که کلاه مدیریت هست در مجمو ع می ارزد که من این مسافرت را بروم یا نه

از موانع شاد بودن زاویه نگری هست فقط یک زاویه را دیدن یعنی از تمام خوبی ها فقط یک گوشه منفی را می بیند 

تکنیک های ایجاد شادی:

آب بازی کردن با بچه ها اگر بچه ای دیر می خوابد سر و صدا می کند مادر کودک را حمام ببرد آب ولرم را باز کند بعد شروع کنند با هم آب بازی کردن

دست هم را گرفتن: زن و شوهر موقعی که می خواهند با هم گفتگو کنند دست همدیگر را خیلی گرم بگیرند روبروی هم دیگر بنشینند توی چشم همدیگر نگاه کنند و همدیگر را با لقب خوب صدا کنند یا دست همدیگر را روی صورتشان بگذارند خیلی اثر بخش هست و ایجاد شادی می‌کند.

اتاق نقد: زن و شوهر هایی که توی ایام هفته زیاد همدیگر را نقد می کنند این قدر نکات منفی همدیگر را می گویند که دیگر جای سفیدی نمی ماند یک اتاق نقدی برای همدیگر بگذارند توی یک ساعت معین بروید بنشینید توی اتاق همدیگر را نقد کنید قبل از نقد هم دو الی سه نکته مثبت به همدیگربگوییم.

تکنیک بوسیدن: قرار بگذارند که هر اتفاق شادی که هست همدیگر را ببوسند کسانی که به هم محرم هستند بدن همدیگر را که بگیرند دست همدیگر را بگیرند خیلی از ناراحتی ها از بین می رود  این انرژی ها به هم انتقال داده می‌شود.

به همدیگر قول بدهیم که حتماً عذر همدیگر را بپذیریم: اگر شوهرت ناراحتت کرد مردها خیلی نمی توانند ناز بخرند خانم ها سعی کنند که نسبت به همسرشان خیلی بیشترعذر بپذیرند.

تکنیک مسافرت:اگر ناراحتی بین همسرها رخ داد که خیلی حاد هست اگربتوانند یکی از  آنها مسافرت برود یا با هم بروند.

پیشنهاد مطالعه:  چگونه شادی در کودکان را تقویت کنیم؟

تشویق کردن : هر دو کارهای مثبت همدیگر را تشویق کنید یکی از ضعف هایی ما کمبود شوخی و تشویق هست.

خوب احوال پرسی کردن: زمانی که وارد خانه می شویم حتماً حتماً گرم بدون ایجاد ساختگی و کار مصنوعی حتماً باهم گرم احوال پرسی کنیم. استقبال و بدرقه مخصوصاً به این دو تکنیک خانم ها توجه داشته باشند به استقبال شوهرشان بروند.

کنار هم خوابیدن زن و شوهرها: در دنیا یک شهوت و هوس داریم و یک محبت و عشق حقیقی، عشق حقیقی اول به خدا بعد به اهل بیت و خوبی ها سوم عشقی که بین زن و شوهر هست جزء عشق هوسی و حیوانی حساب نمی شود جزء همان عشقی که به خدا و به اهل بیت هست عشق همسرها بین همدیگر قرآن نامش را می گذارد مودت و رحمت یعنی این دوتا از مسائل غریزی ارتباط شان خیلی مهم تر هست مسائل غریزی یک نمکی می شود.

در نمودارجنسی بعد از 30 سالگی افت وجود دارد چه برای زن ها چه برای مردها، آن چیزی که زن و شوهر را نسبت به هم گرم نگه می دارد مودت هست این را که می گویم کنار هم خوابیدن ممکن هست قصد ایجاد رابطه نباشد.

اما به همدیگر قول بدهند خانم 10 دقیقه قبل از خواب مرتب باشد آرامشش را داشته باشد مرد هم همینطور ده دقیقه یک ربع با هم در رختخواب حرف بزنند همدیگر را نوازش کنند و احوال همدیگر را بپرسند بحث مسائل جنسی نیست بحث این هست که اینها بتوانند با هم محبت کنند در این زمان کوتاه هوای همدیگر را داشته باشند شروع به ناله کردن نکنند.

شرایط و آدابی که برای شادی در نظر می گیرند:

شاد باشید و ایجاد شادی هم بکنید شوخی کنید اما درش گناه و معصیت نباشد- شادی که درش آزار و اذیت دیگران و یک نفر را مسخره کنیم نباشد- شادی که درش لهو و لعب و بیهودگی نباشد نهایتاً شادی که درش میانه روی باشد.

امام علی (ع): سرورت را زیاد کن برای آن کاری که خیر آخرتت هست و حزنت زمانی زیاد باشد برای آن کاری که انجام ندادی و رفتاری که نکردی چیزی که عقب انداختی

اکثر روانشناس ها شنا را توصیه می کنند اگر کسی بتواند توی استخر راه برود اگر نمی تواند به استخر برود در یک رودخانه ای در مسیر رودخانه حرکت کند.

شادی در پیروزی هایی که با هم داریم خصوصاً پیامبر فرمودند: جمعه ها حتماً برای خانواده تان شیرینی و میوه بگیرید که شادی در خانه تان باشد

تغافل: خطای دیگران را ندیدن.

مشورت کردن: من می خواهم یک تصمیم بگیرم توی تصمیمم هم محکم هستم اما با دیگری هم یک مشورتی بکنم این کاریعنی اینکه من برای شما ارزش قائل هستم

بهشت درست کردن: بهشت فرد افکارش هست بهشت اعمالش هست یا بهشت اخلاقش هست با لبخندمان با یک لطیفه ای با گفتگویی اعمالمان اعمال آدم های بهشتی باشد افکارمان هم همین طور بهشت اخلاق : یعنی خلق و خویی که نسبت به همدیگر داشته باشیم پشت سر همدیگر حرف نزنیم بد دیگری را نخواهیم.

پیشنهاد مطالعه:  برای شاد زیستن این 7 مورد را از خود دور کنید !

امام صادق می فرماید : برای مردها بهشت شان خانه شان هست و زن هم باید حوری بهشتی باشد. مرد از همه جا خسته برمی گردد به سمت خانه خودش . توی اداره هم که با هم همکارهستید سعی کنید که محیط اداره را بهشت کنید چون ساعت زیادی را دارید کنار همدیگر ی گذرانید

ساده گیر بودن : منظور شل گرفتن کار نیست.

شاد کردن دیگران : شاد کردن دیگران گاهاً با یک هدیه هست گاهاً لبخند تواضع هم خیلی دیگران را شاد می کند شادی درونی هست

 تغییر ذایقه 

  رنگ قرمز معمولاً احساسات فرد را بر می انگیزد رنگ بنفش معمولاً حس خواب آلودگی ایجاد می کند رنگ مشکی حالت غم ایجاد می‌کند رنگ سبز حالت رویش و رشد ونمو را ایجاد می‌کند رنگ زرد خیلی جلب توجه می‌کند ویکی از گیراترین رنگ های طبیعت هست.

ایجاد روحیه ورزش پهلوانی نه قهرمانی ایجاد روحیه ای که ما با همدیگر ورزش کنیم .

روحیه شغل و کار و از هیچ کاری آرشان نیاید

برای داشتن شهری شاد به چند نفر خیلی توجه شود :

1.رسیدگی به ایتام.

2.رفع گرفتاری

3. توجه به فقرا و مساکین

عفو کردن – خنده : خنده ای که نسبت به دیگران می کنید یک صدقه هست – شوخی کردن : شوخی باید منطقی باشد حد و حریم  داشته باشد

عوامل حزن:

انسان هایی که خیلی دنیا طلب هستند محزون هستند. دنیا به اندازه ای که نه دستم جلو دیگران دراز باشد نه من را زیاده خواه کند.

تنگ دستی: مقداری از تنگ دستی افراد به ضعف فکرشان برمی گردد و مقداری به محیطی که درش هستند بر می گردد یک مقداری هم برمی گردد به ما.

حسادت کردن : یعنی من راضی به رضای خدا نیستم – تنبلی کردن – زیادی مقروض شدن – گناه، امیرالمومنین می فرمایند که اگرخاری در دستتان می نشیند به خاطر گناه خودتان .

چرا خداوند این کار را میکند: به خاطراینکه اگر خداوند حزنی را برای کسی نیاورد توی گناه خودش بیشترپیش می‌رود موقعی که حزن و ناراحتی می آید من متوجه میشوم و سعی می کنم برگردم – چشم به اموال دیگران داشتن – وابستگی – خواب های آشفته – بلند پروازی باعث غم و حزن میشود. یکی از علت های غم و حزن هم غم ورزی هست بعضی ها الکی برای خودشان غم میشمارند.

 مهکام مجله اینترنتی آموزش خانواده شاد

کلمات کلیدی : شاد کردن دیگران , تکنیک های ایجاد شادی , شادی در خانواده ,  خانواده شاد ,  آموزش ایجاد شادی ,  خانواده ,  شادکامی ,  شاد کردن همسر ,   برای داشتن خانواده شاد ,  آموزش خانواده ,  خانواده خوشحال
منبع : nahad.sums.ac.ir

about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×