"> آسیبهای اجتماعی سوء استفاده از امكانات اینترنت - مشاوره آنلاین مهکام
مشاوره آنلاین مهکام

آسیبهای اجتماعی سوء استفاده از امكانات اینترنت

آسیب-های-اجتماعی-اینترنت

 

آسیبهای اجتماعی اینترنت

این نوع  آسیب اینترنتی  را با توجه به پرونده هایی كه در دستگاه قضایی مطرح شده اند دسته بندی كرده  ایم. در دادسرای تهران یك دفتر مبارزه با جرائم اینترنتی وجود دارد كه با دادسرای ارشاد  تهران همكاری دارد. این دفتر بیشتر با آن دسته از جرایم اینترنتی كه دارای ماهیت اخلاقی، فرهنگی و راجتماعی هستند مبارزه می كند و با  پلیس امنیت اخلاقی  ناجا نیز همكاری دارد مطالبی كه ارائه می كنم دسته بندی پرونده های است كه درآن دفتر و دادسرای ارشاد مطرح شده اند.

1)  سوق دادن جوانان به سوء استفاده از وبلاگ ها و وب سایتهای اینترنتی

اشاره می كنم به پرونده یك نوجوان 18 ساله  از یك خانواده مذهبی كه وبلاك او شامل مطالب مربوط به:
تشویق رابطه جنسی نامشروع

تشویق روابط جنسی بامحارم با داستانهای شهوت انگیز بود واین اقدامات باعث شده بود كه این نوجوان به جای پرداختن به وظایف اصلی خود كه درس خواندن و تكوین شخصیت علمی معنوی می باشد به انحراف كشیده شود و از خانواده ومحیط مذهبی فرار كند كه در نهایت با كمك وهشیاری دستگاه قضایی وپلیس وخانواده این نوجوان به اشتباه خود پی برده به دامن خانواده ومدرسه ومحیط مذهبی خود بازگشت سوء استفاده از وبلاگها و وب سایتها علاوه برمسائل خلاف اخلاق وعفت عمومی شامل موارد زیراست.

– توهین به ائمه ومقدسات به تمسخرگرفتن فرهنگ عاشورا  (علت عدم نظارت خانواده)

– توهین به قومیت های مختلف

– سایتهای الحادی كه  نوجوانان وجوانان را به شیطان پرستی و پذیرش عقاید وسایر فرقه های ضاله تشویق می كنند

پیشنهاد مطالعه:  علت حرام بودن شراب در قرآن و علم پزشکی

2)  سوء استفاده ازچت روم اینترنت

چت روم اینترنت می تواند یك محیط علمی باشد ولی تبدیل به یك محیط مبتذل برای بسیاری از كاربران ایرانی شده است چت روم باتوجه به زنده بودن محیط موجب انحراف دختران وسوء استفاده از پسران نوجوان وزنان ونهایتاً ازهم پاشیدن خانواده ما شده است پرونده كسی كه یك دختر جوان راوادار كرده بود از جلو وب كم خود راجریان كند وبعد سوء استفاده كرده بود وتصاویر راضبط كرده بود وبدین وسیله قصد اخاذی از خانواده وی راداشت ازپرونده های قابل توجه است. بارها خانواده اعتراض می كنند كه چرا جلواین محیط گرفته نمی شود.پرونده دیگری كه دراین خصوص تشكیل گردید پرونده دختر روستایی است كه ازطریق چت فریب خورد وازخانه فرار كرده گرفتارمرد47 ساله شدو روی بازگشت نداشت. كه نهایتاً باهمكاری مقامات قضایی، پلیس وبهزیستی ازمهلكه نجات یافته ودامن خانواده بازمی گردد.

3) سوء استفاده از پروفایل ها و سایتهای دوست یابی

پروفایل صفحه ای است كه فرد اطلاعات شخصی خود را برای تجارت دوست یابی شغل یابی و. . . درآن قرار می دهد كه ممكن است این اطلاعات مورد سوء استفاده قرار می گیرد. افراد به جای اطلاعات خود اطلاعات دیگری را روی آن قرار می دهند.افرادی كه اطلاعاتشان در پروفایل قرار می گیرد بارها مورد سوء استفاده قرار گرفته اند. اشاره می كنم به پرونده دختری كه دریكی از ادارات تهران مشغول به كار بردبود برای او پروفایل ساخته بودند و مشكل برایش ایجاد كرده بودند ریشه دوستی اینترنتی بوده نه از محیط كار و خانواده واین پروفایل باعث بدبینی شدید همكاران وخانواده به این دختر شده بود به نحوی كه محیط برایش غیرقابل تحمل بود.

پیشنهاد مطالعه:  آسیب های اجتماعی اینترنت بحران هویت جوانان و نوجوانان

4) آسیبهای سوء استفاده از اطلاعات داخل رایانه های خصوصی مردم

هك كردن و سوء استفاده از اطلاعات پرونده دختری كه اطلاعات خود را روی اینترنت دیده است از پرونده هایی است كه دراین خصوص مطرح شده است. افراد باید مواظب نامه های الكترونیكی (ایمیل) و عكس ها وسایر مطالب درون رایانه خود باشند.

5) آسیبهای ناشی از سوء استفاده از پست الكترونیك (ایمیل)

ازجمله آسیب های پست الكترونیك این است كه درآن آدرسها مشخص نیست آدرسها پست الكترونیك به آدرس ناكجا آباد می ماند گاهی محتوای ایمیل هایی كه ناخواسته دریافت می شود بسیارخطرناك است وممكن است موجب انحراف شود.استفاده های ضدامنیتی نیز ازاین وسیله انجام می شود كه دراینجا كه موضوع بحث ما آسیب های اجتماعی است جای پرداختن به آن نیست.

6) آسیبهای ناشی از سوء استفاده از بازیهای رایانه ای

این بازیها كه توسط دشمنان طراحی شده است هم به نمادهای ملی وهم به نمادهای مذهبی شلیك می شود.دراین بازیها هویت ملی ومذهبی دختران و پسران ما كه درحال شكل گیری است. مورد هدف قرار می گیرد. خانواده ها باید بسیار مواظب محتوای بازیهای رایانه ای باشند. دستگاههای مسئول هم باید نظارت كنند.

7) آسیبهای ناشی از سوء استفاده ازامكانات گروههای اینترنتی

 تشكیل گروهها وفرقه های الحادی- با اهداف وانگیزه های خاص كه اكنون گروههای شیطان پرستی وبسیاری دیگراز گروههای الحادی جزء اینها هستند- همچنین فال بینی و خرافه پرستی وغیره. ازاین طریق شیوع پیدا كرده است.

در پایان بازهم می گوییم که اینترنت فوائد بسیار زیادی دارد . و ما باید برای رفاه حال مردم از آن استفاده کنیم اما در مقابل آسیبهایی نیز دارد که باید نسبت به آنها آگاه باشیم  و همانگونه که رهبر معظم انقلاب بارها خطرات تهاجم فرهنگی دشمن را به مسئولین و مردم گوشزد كرده اند پس لازم است همگان نسبت به این موضوع بی تفاوت نباشند . بلاخص خانواده و والدین گرامی که نسبت به بهداشت و سلامت جسمی و روحی و روانی فرزندانش حساس هستند.

پیشنهاد مطالعه:  انواع حوادث چیست ؟
about

مطالب مفید

مدیریت وب سایت مهکام ، مجله اینترنتی آموزش خانواده را آقای حسن رامشینی به عهده دارند . ایشان در کنار مشاوره روانشناسی با جمعی دیگر از بهترین روانشناسان و مشاوران کشور به طور ضمنی به غنای این وب سایت کمک می کنند تا بتوانند مهکام را تبدیل به مرجعی برای رفع مشکلات و مسائل مربوط به روان انسانها نمایند.

×